Kundtjänst

Aktuella priser och lagerstatus:

Kundservice

0771-89 00 89
  • Prisgaranti
  • Snabb leverans
  • Över 40 000 varor

Se lager och fraktkostnad

Sverigekarta

Frågor och svar

Byggmax Fragasvar 2015

Hur handlar jag på Byggmax?

Hur går det till att handla i en Byggmax-butik?
Hyr Byggmax ut maskiner?
Hur funkar prisgarantin?
Vilka betalmedel kan jag använda när jag e-handlar?
Går det att få offert på byggmaterial?
Vad gäller vid en transportskada eller om jag vill reklamera?

Frakt och leverans

Hur levereras mina varor när jag e-handlar?
Hur stor blir frakten?

Vilka garantier gäller?

Produktgaranti
Garanti på plåttak
Garanti på golv
Garanti på impregnerat trä

Vad gäller vid köp av virke?

Längden på virket
Får jag byta eller returnera virke?

Kan jag ångra mitt köp?

Öppet köp - hur många dagars öppet köp har Byggmax?
Öppet köp på virke och lister
Får jag byta en butiksvara när jag öppnat paketet?
Ångerrätt vid e-handel - har jag rätt att lämna tillbaka varan?
Hur gör jag om jag vill makulera ett köp & vad gäller?

Övriga frågor

Vad har butiken för adress?
Vad gäller för ROT-avdrag?
Lagersaldo

Hur handlar jag på Byggmax?

Hur går det till att handla på en Byggmax-butik?

Vår Drive-In gör att det går snabbt och lätt för våra kunder att handla och enkelt för vår personal att fylla på varor. Kunder skall smidigt kunna köra fram med bil och släp till varje vara, för att sedan själv enkelt kunna lasta varorna. Som tack för det lilla extra arbetet belönar vi våra kunder med att vi alltid har låga priser.

1. Kör in på anläggningen genom infartsbommen.
2. Lasta själv enkelt och snabbt på varorna i bilen eller släpet. Tänk på att lägga virke och lister kant i kant, för att göra mätningsprocessen så snabb och smidig som möjligt för personalen.
3. Kör så långt in på mätplasten som möjligt, ställ dig sedan vid bilen och invänta personal. De mäter och räknar upp varorna och ger dig sedan en mätlapp.
4. Låt bilen stå kvar på mätplatsen och gå sedan in i butiken för att handla mer varor eller gå direkt till kassan och betala din mätlapp.
5. Kapa upp ditt virke, surra fast det eller åk direkt mot utfartsbommen. Personalen öppnar åt dig.

Vänligen observera

När du kör in på Byggmax med täckt släp/bil och inte handlar något, så får du vara beredd att mätpersonal vill kika in i bilen/släpet innan det släpps ut.
Hjälp gärna till genom att öppna bagagelucka/släp, för att påskynda processen.


När du kör in på mätplatsen så för mätpersonalen in bilens registreringsnummer i en handdator, detta för att kunna se vilka bilar som har mätts av samt vilka bilar som har betalat. När du har lämnat in ditt mätkvitto i kassan samt betalat, försvinner registreringsnumret från datorn. Det sparas inte i något register.

Hyr Byggmax ut maskiner eller bistår med uppkapning?

Nej, Byggmax hyr inte ut några maskiner och kan inte heller hjälpa till med uppkapning/uppsågning. Vill du grovkapa eller såga till specifika längder har alla våra butiker en sågstation där du kan låna en fogsvans.

Hur funkar prisgarantin?

På Byggmax har vi alltid låga priser. Vi har också en lägsta pris-garanti. Garantin innebär att om du som kund hittar motsvarande vara till ett billigare pris i en fysisk butik hos en lokal konkurrent, så erbjuder vi dig samma pris – plus 10% av mellanskillnaden. För att prisgarantin ska gälla krävs att du visar konkurrentens aktuella pris i en prislista eller annons. Prisgarantin gäller endast för Byggmax butiksvaror och inte för webbvaror.

Vilka betalmedel kan jag använda när jag e-handlar?

Alla utom Diners, American express och Finax.

Går det att få offert på byggmaterial?

Nej, vi på Byggmax räknar inte på offerter. Samma pris gäller för alla kunder och oavsett hur mycket du handlar av oss. Du som kund kan själv besöka vår hemsida, lägga de varor du önskar handla i en varukorg och får då direkt den totala summan på varorna och även information om vad en eventuell frakt hamnar på.

Vad gäller vid en transportskada eller om jag vill reklamera?

Transportreklamation

Eventuella skador under transporten hem till dig står Byggmax för, om du vid mottagandet av dina varor har synat ditt gods. Har du upptäckt att försändelsen är transportskadad (synliga skador), skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att anteckna detta på fraktsedeln samt kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-89 00 89 eller kundtjanst@byggmax.se. Kontrollera även att antalet gods verkar stämma med din beställning och anmäl eventuell avvikelse direkt till speditör och anteckna detta på fraktsedeln. Kontakta därefter alltid Byggmax kundtjänst.
Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 7 dagar från mottagandet. Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Byggmax äganderätt till godset.
Vi kommer efter detta göra ett ärende på detta och informerar dig vidare vad som sker och vad som kommer hända.

Reklamation

Om du som köpare visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig Byggmax att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera kunden med motsvarande belopp. Kunden returnerar det felaktiga godset till Byggmax. Vill du reklamera ber vi dig kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-89 00 89 eller kundtjanst@byggmax.se så hjälper vi dig med att genomföra en reklamation.
Undantag från reklamationsrätten: Reklamationsrätten gäller ej på friggebodsdörrar som har målats i mörk kulör, då det är ett känt problem att om dörrar målas mörka så värms de upp så att de inte håller formen.


Frakt och leverans

Hur levereras mina varor när jag e-handlar?

När du beställt butiksvaror (varor som anges som finns i lager på vår hemsida) körs dessa ut med antingen budbil eller kranbil beroende på vikt och volym. Mindre varor skickas med post och kommer då levereras till närmsta utlämningsställe/Service Point för avhämtning.
När du handlar webbvaror skickas detta på de avtal som ligger för just den leverantören, antingen med lastbil/budbil, kranbil eller till utlämningsställe/ Service Point för avhämtning.
På lagerförda butikvaror varor är normalt leveranstiden ca 1-3 vardagar vid beställning innan kl. 12 på vardagar. Detta kan variera beroende på hur mycket ordrar butiken har förtillfället.
Leveranstiden för beställningsvaror varierar beroende på produkttyp och framgår på respektive produktsida. Dessa leveranstider är preliminär, du kommer få exakt datum för leveransen vid en avisering från fraktbolaget.

När du beställer byggvaror som levereras med kranbil/lastbil är det ditt ansvar som kund att anslutningsvägen till din leveransadress medger framförande av tung trafik. Genom bekräftelse av beställning garanterar du som kund att erforderligt tillstånd från vägförening har inhämtats och att vägen i fråga om bärighet tillåter den transport som leveransen innebär.
Våra bilar kör så när din leveransadress som möjligt och lämnar av din leverans, vi erbjuder inte inbärning.

Hur stor blir frakten?

När du har angett ditt postnummer i varukorgen och lagt dina varor i varukorgen ser du tydligt hur stor fraktkostnaden blir. Fraktkostnaden varierar beroende på om det är en webbvara eller en butiksvara som ska fraktas. Butiksvarorna skickas ut från din närmaste Byggmax-butik och hur stor frakten blir beror på om det krävs kranbil eller budbil (markeras med en symbol i varukorgen) och hur långt ifrån butiken du bor. Våra webbvaror finns inte i lager i Byggmax-butiken och levereras direkt från vår leverantör eller från våa centrallager. Fraktkostnaden för webbvarorna sätts beroende på produkt och hur mycket du köper. Om du beställer både webbvaror och butiksvaror, får du två olika leveranser och därmed blir det även dubbla fraktkostnader.


Vilka garantier gäller?

Produktgaranti

Spara ditt kvitto, det är din garantisedel för de produkter som omfattas av garantier.
Garantier gäller ej vid:

• Olyckshändelse
• Vanvård
• Överspänning / åska
• Onormal användning
• Avseende från skötsel- och serviceanvisningar

Garanti på plåttak

Byggmax plåttak och plåtdetaljer har 10 års funktionsgaranti. Detta betyder att de med rätt montering ska hålla för normal last och normalt slitage med bibehållet skydd av taket under 10 år. Viss färgskiftning kan förekomma. Det ger inte rätt till reklamation.

Garanti på golv

Byggmax laminatgolv och trägolv har garanti mellan 6 och 30 år. Garantin gäller för det användningsområdet golvet är klassat för. Byggmax har tre olika kvalitetsklasser på laminatgolv: Boendemiljö med normalt slitage (6 års garanti), boendemiljö med högt slitage samt kontorsmiljö (25 års garanti). Byggmax parkettgolv har 15 eller 25 års garanti med undantag för sorterna Select och Ek-plank (30 års garanti). Fanérgolven som är 10mm tjocka har 10 års garanti. Denna information gäller om inte annat står angivet vid produkten.

Garanti på impregnerat trä

NTR-impregnerat virke - Med 20 års Rötskyddsgaranti för konsumenter!
Svensk träskyddsindustri är angelägen om att våra produkter ska hålla hög kvalitet.
Garantin gäller i 20 år från inköpstillfället och gäller för rötangrepp, då virket blivit så angripet att det är satt ur sin sakfunktion.
En trall ska fungera som en trall under 20 år.

Garantin är maximerad till 100.000 SEK för varje enskild kund och garantitillfälle och förutsätter att man behåller kvittot och garantisedeln.

Garantin omfattar träskyddsklasserna NTR A och NTR AB.
NTR A = Virke för användning i mark och i kontakt med sötvatten.
NTR AB = Virke för användning ovan mark

Garantier på produkter hittar du inne på produktsidan under Varuinformationen.


Vad gäller vid köp av virke?

Längden på virket

Allt virke på Byggmax säljs på fallande längder. Det innebär att det är längder från 2,7m-5,4m med 30cm intervaller. Vi har tyvärr inte möjlighet att ha samtliga virkeslängder på lager och kan inte heller visa vilka längder som just nu finns i butiken. Vi strävar efter att ha minst två olika längder i lager av varje dimension. För att veta exakt vad som ligger hemma är du mer än välkommen att besöka en utav alla våra butiker.
Ska du lägga en beställning för hemleverans kan du i kassan på hemsidan under punkt nr.4 ”meddelande till Byggmax” lämna önskemäl om specifika virkeslängder. Standardlängder på virke är: 2,70. 3,00. 3,30. 3,60. 3,90. 4,20. 4,50. 4,80. 5,10. 5,40. Lämna dina önskemål som fritext i kommentarsrutan och vänligen lämna minst tre förslag på längd som passar dig. Butiken kommer då försöka leverera dina önska längder.

Får jag byta virke?

Du får tyvärr inte byta eller lämna tillbaka virke. Som virke räknas också ex lister, furugolv och panel. Anledningen är att trä är ett levande material som är fuktkänsligt och kan bli förstört vid t.ex. öppnad förpackning eller felaktig förvaring.

Kan jag ångra mitt köp?

Hur många dagars öppet köp har Byggmax?

14 dagars öppet köp gäller när du handlar på Byggmax.se. För varor köpta i butik gäller 30 dagar. Detta gäller dock inte tillverkningsvaror, då dessa varor tillverkas just för dig.

Öppet köp på virke och lister

Du får tyvärr inte byta eller lämna tillbaka virke. Som virke räknas också ex lister, furugolv och panel. Anledningen är att trä är ett levande material som är fuktkänsligt och kan bli förstört vid t.ex. öppnad förpackning eller felaktig förvaring.

Får jag byta en butiksvara när jag öppnat paketet?

Vara i bruten eller smutsig förpackning kan inte returneras, returnerad vara skall vara i säljbart skick. När du e-handlar har du rätt att öppna förpackningen för att undersöka varan, men om du köper golv gäller detta endast ett golvpaket.

Ångerrätt vid e-handel - har jag rätt att lämna tillbaka varan?

Ja, vid e-handel tillämpar vi distanshandelslagen, vilket ger dig rätt att ångra ditt köp om du meddelar oss inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Ångerrätten gäller dock inte för produkter som tillverkas efter beställning, såsom fönster och dörrar i vårt beställningssortiment. Dessa produkter benämns Tillverkningsvara på respektive produktsida. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten.

Observera att beställningssortiment ej kan returneras i butik.

Om du vill ångra ditt köp gäller följande:
Meddela Byggmax kundtjänst, telefon 0771-89 00 89, e-post kundtjanst@Byggmax.se, inom 14 dagar. Kundtjänst kommer då ge dig uppgifter hur du ska returnera beställningen efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Varan skall återsändas i väsentligen oförändrat skick, dvs. oanvänd, ej förstörd eller skadad. Varan ska vara komplett och helst i sin originalförpackning. När du e-handlar har du rätt att öppna förpackningen för att undersöka varan, men om du köper golv gäller detta endast ett golvpaket.
När den varan/varorna du önskar returnera kommit tillbaka till oss i helt skick kommer du krediteras för summan på varan/varorna, alltså ej för frakt ut eller tillbaka.

Hur gör jag om jag vill makulera ett köp & vad gäller?

Skulle du ångra ditt köp och vill makulera din order ska du ringa till kundtjänst så snart som möjligt. Om din order inte lämnat vårt lager/leverantör går det makulera ditt köp. Skulle det däremot redan ha skickats kommer vi inte kunna makulera utan du behöver då göra en retur vilket vi också hjälper dig med.
OBS!!: Tillverkningsvaror går ej att makulera.

Övriga frågor

Vad har butiken för adress?

Längst upp till höger på vår hemsida hittar du en rullista med alla våra butiker, välj vilken butik du vill handla från. Under rullistan och butiken du valt kommer du se vilka öppettider som gäller för idag och där står även hitta hit, trycker du på den blå texten hitta hit kommer du få fram vilken adress det är till butiken.

ROT-avdrag

Den 1:a Juli infördes nya regler för skattelättnad i samband med renovering och tillbyggnadsarbeten (ROT) av bostäder man äger. Skattereduktionen gäller för renovering, underhåll, samt om- och tillbyggnad av bostadsrätter och småhus, upp till femtio tusen kr per person (se skatteverket.se för utförlig information). De nya reglerna innebär att avdraget görs direkt av hantverkaren på fakturan för arbetet. Se till att både material och arbetskostnad blir låg och prata med någon av de hantverkare som handlar på Byggmax (lista vid butikens karta). Byggmax har bara billiga byggvaror av hög kvalitet, både i butikerna och via e-handel, med frakt hem till dörren.


Om du har rätt till ROT-avdrag kan vi på Byggmax inte svara på detta kan du kolla upp själv hos skatteverket.

Finns en viss hantverkstjänst där jag bor?

För att se om den önskade hantverkstjänsten du vill ha finns i din stad måste du välja din närmsta butik på vår hemsida. Då kommer du se exakt vilka tjänster som finns i din stad.
Det som ligger på hemsidan är det vi har och vi kan tyvärr inte specialgöra en tjänst utifrån vissa önskemål. Inne på varje tjänst hittar du information om vad som ingår.

Lagersaldo

Lagersaldon hittar du inne på respektive produktsida. Är det en vara som ligger i butik så ser du saldot under priset. Står det lågt i lager innebär det att det finns få produkter kvar. Våra varuhus fylls kontinuerligt på. Det innebär alltså att det kommer komma nya produkter inom en snar framtid om inget annat anges.
På webbvaror har vi inget exakt lagersaldo utan går den köpa via sidan finns den. Detta försöker vi i största möjliga mån hålla uppdaterat för varje dag. (undantag kan ske men informationen kommer då till dig som redan beställt av oss via mail så fort vi fått uppdatering)