Kundtjänst

Aktuella priser och lagerstatus:

Kundservice

0771-89 00 89
  • Prisgaranti
  • Snabb leverans
  • Över 40 000 varor
  • Fri frakt på 30 000-tals produkter

Se lager och fraktkostnad

Sverigekarta


Proffsbyggt

PB Banner

Renovera utan slit – till fast pris

Ja, nu är det möjligt! Med Proffsbyggt från Byggmax kan du e-handla hem professionella hantverkare – direkt från byggmax.se till din dörr. Du slösar ingen dyrbar tid, och slipper jaga offerter. Beställ smidigt och enkelt de byggtjänster du behöver – till fast pris!

Byggmax står för garantin, hela vägen från beställning till slutfört arbete – och du slipper oroa dig för renoveringskostnader som springer iväg. ROT-avdrag dras av direkt vid beställning.

Har du frågor om våra hantverkstjänster? Ring 0771-89 00 89 eller skicka ett mail till kundtjanst@byggmax.se så hjälper vi dig!


Viktigt att veta när du köper Proffsbyggt

Proffsbyggt – så fungerar det

Så beställer du – steg för steg

ROT-avdrag

Vanliga frågor och svar

Välj den tjänst som passar din renovering



Målning Golvläggning Byta Fönster Byta Dörr
Eltjänster Bygga Altan VVS-tjänster Renovera Badrum
Köksmontering Bygga Inomhus Köksmontering Tilläggsisolering vind

Streck

Proffsbyggt – så fungerar det

Vad ingår i Proffsbyggt-tjänsten?

Under varje Proffsbyggt-tjänst finns rubrikerna Din uppgift och Tips från experterna. Där kan du läsa vad som ingår i den tjänst du vill köpa. Du får även tips om vad du ska tänka på och förbereda innan proffsbyggaren dyker upp. Saknar du något moment i din beställning som inte finns på hemsidan? Våra proffsbyggare kan ändå ge dig ett fast pris på detta innan projektet startar.

Material

Inget material ingår när du köper tjänster från Proffsbyggt. Det material som behövs för att genomföra projektet köper du själv. Du ser även till att materialet finns på plats i ett anslutande utrymme när proffsbyggaren dyker upp.

Sophantering

Proffsbyggaren grovstädar efter utfört arbete. Du tar själv hand om riv- och restavfall efter projektet. Vill du ha hjälp att ta hand om detta kan proffsbyggaren göra detta mot en extra kostnad. Ett tips är att köpa någon av de storsäckar från Ragn-Sells som finns hos Byggmax. Du fyller säcken – Ragn-Sells hämtar. För priser och villkor se ragnsells.se

Resor

Resekostnad
Reskostnad innefattar kostnader för servicebil, parkeringsavgifter eventuella avgifter för vägtullar.
Resekostnaden beräknas per km, enkel resa. Det innebär att den sträcka som anges avser sträckan från butiken där köpet är genomfört till den plats där uppdraget ska utförs, enkelväg.


Resekostnaden uppgår till 25 kr/km.


Om uppdraget ligger särskilt svårtillgängligt (vid ej farbar väg, som till exempel en skärgårdsö) kan reskostnaden bli högre. Har du frågor vänder du dig till vår kundtjänst: kundtjanst@byggmax.se eller ringer 0771-89 00 89.
Milersättning inte är ROT-berättigad.


Administration inför uppdraget
I samband med hantering av uppdraget uppstår ett visst administrativt arbete samt planering och etablering på platsen för uppdraget. För detta debiteras en fast kostnad per arbetsorder.


Administrationskostnaden uppgår till 398 kr/arbetsorder
Administrationskostnaden är inte rot-avdragsberättigad.

Tidsplan

Den tidsplan du får av proffsbyggaren gäller för den första beställningen. Om du beställer till tjänster kan arbetet ta längre tid.

Du kan avboka beställda tjänster fram till det att projektet startar. Ibland förändras arbetets omfattning under projektets gång – det går enkelt att korrigera. Beroende på betalsätt sker korrigeringen på faktura, genom återbetalning eller via vår tilläggsblankett.

Övrigt

Byggmax Proffsbyggt utför inga som helst arbeten där det finns eller misstänks finnas asbest.

Kontakt

Har du frågor vänder du dig till vår kundtjänst: kundtjanst@byggmax.se eller ringer 0771-89 00 89.

Streck

Så här beställer du Proffsbyggt

1. Välj butik. Välj din närmaste Byggmaxbutik i listan


2. Välj tjänst. Vi erbjuder över 100 olika Proffsbyggt-tjänster fördelade på 13 kategorier. Lokala variationer i utbudet av tjänsterna kan förekomma. OBS! När du beställer badrumsrenovering behöver du även köpa ”Startpaket komplett badrumsrenovering”.

3. Mängda. Fyll i efterfrågad information om ditt projekt. Beroende på vad du beställer måste du känna till måtten eller mängden på det projekt som proffsbyggaren ska genomföra. Till exempel hur många kvadratmeter vägg som ska målas, eller hur många fönster som ska bytas.


4. Fast pris. Du ser ditt fasta pris direkt och betalar med betalkort, faktura/delbetalning, direktbetalning via Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller med Byggmaxkortet.


5. Bekräftelse. Du får en orderbekräftelse via mail på vad som ingår i ditt köp.


6. Kontakt. Inom två arbetsdagar blir du kontaktad av en proffsbyggare och ni kommer tillsammans överens om en dag då projektet kan starta.


7. Material. Du handlar själv allt material som behövs, och ser till att det finns på plats när proffsbyggaren dyker upp. I e-handeln på byggmax.se hittar du allt du behöver, och dessutom kan du få hemleverans – direkt till din dörr.

Om det behövs mer arbete eller material till projektet tillkommer kostnader, och tidsplanen kan behöva justeras. Om du vill lägga till fler tjänster än vad som ingick i beställningen, görs detta upp mellan dig och proffsbyggaren.

Har du frågor eller funderingar under projektets gång vänder du dig till Byggmax. Vår kundtjänst når du på 0771-890089 eller per mail kundtjanst@byggmax.se (svar inom 48 timmar på vardagar).

Streck

ROT-avdrag

ROT-avdraget dras av direkt när beställer Proffsbyggt-tjänster, och det är Byggmax som administrerar ROT-avdraget åt dig. För att vi ska kunna göra detta måste du ange följande uppgifter vid beställning:

  • Fullständigt personnummer och fastighetsbeteckning om du bor i eget hus/samfällighet.
  • Fullständigt personnummer, bostadsrättsföreningens organisationsnummer och ditt lägenhetsnummer om du bor i en bostadsrättsförening.


Om Byggmax ansökan om ROT-avdrag avslås är du betalningsskyldig för den del som avdragits som preliminär skattereduktion.

Tänk på att Skatteverket går på betaldatum, speciellt kring årsskiftet och om du betalar med kort/kontant. Direktbetalas en tjänst i december måste uppdraget ha utförts och ansökan om rot-avdraget kommit in till Skatteverket senast 31 januari året efter. Väljer du alltså att betala i december så säkerställ att uppdraget hinner utföras och ansökan skickas in i tid genom att kontakta kundtjänst på telefon: 0771-890089

OBS: Är renoveringen ett försäkringsärende ska du beställa tjänster UTAN rot-avdrag

Rot-avdrag kan inte nyttjas om bostaden är yngre än 5 år.

Vill du läsa mer om vilka tjänster som omfattas av ROT-avdrag, och vem som kan nyttja ROT så finns information på www.skatteverket.se.

Streck

Vanliga frågor och svar

Hur vet jag vad som ingår i tjänsten jag köper?

Under varje tjänst finns rubrikerna Din uppgift och Tips från experterna. Där finns info om vad som ingår i tjänsten och vad du ska tänka på innan och efter köp. Läs också Proffsbyggt – så fungerar det, för allmän information kring vad som ingår när du köper Proffsbyggt-tjänster.

Hur fort kan proffsbyggaren påbörja uppdraget?

Inom 1-4 veckor beroende på beläggning. Du blir alltid kontaktad av en proffsbyggare via telefon inom två arbetsdagar från din beställning för att stämma av vilken dag arbetet kan börja.

Vem står för garantin?

Byggmax står för garantin från beställning till utfört arbete. Därför är det också Byggmax du tar kontakt med om du har synpunkter på utförd tjänst.

Kommer någon och tittar på projektet innan det påbörjas?

Nej. När proffsbyggaren kommer till dig är det för att påbörja arbetet. Därför är det viktigt att du anger korrekta uppgifter vid din beställning. Se till att alla förutsättningar är uppfyllda när proffsbyggaren dyker upp så kan arbetet börja direkt.

Om du däremot köper någon av våra mer omfattande tjänster, som till exempel badrumsrenovering, kommer proffsbyggaren och går igenom projektet och stämmer av så att förutsättningarna som angivits stämmer med verkligheten.

Vem är det som kommer och utför uppdraget?

Proffsbyggarna som kommer är noga utvalda entreprenörer, handplockade av Byggmax.

Ingår materialet i priset för respektive tjänst?

Nej, inget material ingår i priset. Du ser själv till att allt material som behövs finns på plats när proffsbyggaren dyker upp. Material till ditt projekt handlar du enkelt i din närmsta Byggmaxbutik eller direkt här på byggmax.se. Vi erbjuder även hemleverans.

Kan jag få hjälp med vilket material jag behöver?

Har du frågor kring materialval kan du köpa vår tjänst ”Rådgivning”. Har du frågor kring vår tjänst rådgivning kan du vända dig till Byggmax kundtjänst 0771-89 00 89 eller kundtjanst@byggmax.se

Vad måste jag förbereda innan proffsbyggaren dyker upp?

För att våra proffsbyggare ska kunna göra ett bra jobb behöver vissa förutsättningar vara uppfyllda. Dessa förutsättningar står angivna under respektive tjänst. Till exempel ska utrymmet alltid vara förberett och allt material ska finnas på plats. Är någon förutsättning inte uppfylld, kan proffsbyggaren i de flesta fall rätta till detta mot en extra kostnad. Det görs upp direkt mellan dig och proffsbyggaren på plats. Läs alltid igenom Proffsbyggt – så fungerar det innan köp för allmän information kring vad som ingår när du köper Proffsbyggt-tjänster.

Hjälper proffsbyggaren till att bära in material?

Nej, du ska se till att allt material finns i ett anslutande utrymme när proffsbyggaren dyker upp. Skulle du behöva hjälp att bära in något erbjuder vi detta mot en fast timdebitering.

Ingår sophantering?

Nej. Efter utfört jobb grovstädar proffsbyggaren utrymmet. Riv- och restavfall lämnas kvar. Vi rekommenderar att du köper någon av våra storsäckar från Ragn-Sells. Dessa finns i våra butiker och här på byggmax.se. Du fyller säcken – Ragn Sells hämtar. Priser och villkor finns på ragnsells.se.

Ingår proffsbyggarens resor i det fasta priset?

Ja, resekostnaden läggs på per automatik och ligger som en egen post i varukorgen.


Om uppdraget ligger särskilt svårtillgängligt (vid ej farbar väg, som till exempel en skärgårdsö) kan reskostnaden bli högre. Har du frågor vänder du dig till vår kundtjänst: kundtjanst@byggmax.se eller ringer 0771-89 00 89.


Resekostnaden är inte är ROT-berättigad.

Hur betalar jag?

Du betalar direkt i e-handeln vid beställning på det sätt som passar dig bäst: betalkort, faktura/delbetalning, direktbetalning via Handelsbanken, Nordea eller Swedbank eller med ditt Byggmaxkort.

Vilka tjänster kan jag köpa?

Vi erbjuder idag över 100 tjänster inom Proffsbyggt. Du hittar alla tjänster och priser här på byggmax.se. Vi jobbar på att kunna erbjuda samtliga proffsbyggt-tjänster på alla orter i Sverige. Visar det tomt när du söker betyder det att det för tillfället inte finns på den ort du valt.

Hur fungerar det med ROT-avdraget?

Eventuellt ROT-avdrag administreras av Byggmax. Vill du nyttja ROT-avdraget måste du ange personnummer och fastighetsbeteckning på det objekt där tjänsten ska utföras. Bor du i bostadsrätt ska du även ange bostadsrättföreningens organisationsnummer och ditt lägenhetsnummer. Använd kommentarsfältet när du lägger ordern. På skatteverket.se kan du läsa om förutsättningarna för ROT. Om Byggmax ansökan om skatteavdrag (ROT) avslås är du betalningsskyldig för den del som dragits av som preliminär skattereduktion.

Du väljer direkt vid beställning om du vill nyttja ROT eller ej.

Var vänder jag mig om jag har synpunkter på tjänsten?

Vill du reklamera eller påpeka något kring utfört arbete vänder du dig till Byggmax kundtjänst. Ring 0771-89 00 89 eller maila kundtjanst@byggmax.se (svar inom 48 timmar på vardagar). Dokumentera alltid eventuella fel med text och bild.