KÖPVILLKOR BYGGMAX E-HANDEL & HANTVERKARTJÄNSTER

- Byggmax E-handel

 

1. Betalning

2. Priser

3. Frakt och plock

4. Leverans

5. Transportskador eller ej komplett leverans

6. Reklamation

7. Ångerrätt/retur

8. Makulering

9. Avtal

10. Prisgaranti

11. Sekretess och säkerhet

12. Garantier

13. Personuppgifter

14. Köpvillkor för butik

 

1. Betalning

Vid beställning av varor från Byggmax e-handel har du som kund en betalningsförpliktelse. Det finns 5 betalningsalternativ:

a. Byggmaxkonto

Pengarna krediteras direkt efter färdigt plock på ditt kort och kommer sedan på din faktura.

b. Visa/MasterCard

Beloppet dras direkt vid din beställning. Byggmax använder 3D-secure som säkerhetsstandard. Denna standard är framtagen av VISA och Mastercard, och krypterar all information med 128-bitars SSL-kryptering. Detta garanterar att ingen kan ta del av dina uppgifter. De uppgifter du behöver ange i köpet är kortnumret, CVC-koden och kortets giltighetstid. Byggmax har en betallösning driftad av Nets. Inga kortnummer behandlas eller sparas av Byggmax.

c & d. Collector Faktura/Delbetala

I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar.

Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta.

En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

Obs! Vid betalning mot faktura/delbetalning måste du vara på plats personligen och kunna legitimera dig när varorna levereras. Kan du inte ta emot varorna eller legitimera dig, kommer heller inte varorna att kunna lastas av. Du blir också ersättningsskyldig för fraktkostnaden. Ett bud kan motta leveransen, om denne har både beställarens samt sin egen legitimation.

För att se fullständiga villkor för Collector Faktura/Delbetala se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Allmänna villkor för faktura och kontokredit (Företag)
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

e. Direktbetalning

Direktbetalning hanteras i samarbete med Nets. Direktbetalning är en funktion för direkt överflyttning av pengar mellan två konton som är anpassad för betalning av köp gjorda över Internet. Köparen kan på ett säkert sätt betala genom att beordra en överföring från sitt eget bankkonto till motsvarande bankkonto hos säljföretaget. För att köparen ska kunna utnyttja denna betalmetod måste denne vara Internetbankskund hos den specifika banken samt ha bankens elektroniska signeringsmekanism. Bankerna har olika signeringsmekanismer exempelvis har SEB en ”digipass”, Swedbank en ”dosa” osv.

2. Priser

Debiterade priser är inklusive moms. Eventuella prisförändringar efter att din beställning är gjord påverkar inte din order, utan det är köptillfällets priser som gäller. Din varukorg sparas i 30 dagar, men du är inte garanterad samma pris i 30 dagar.

3. Frakt och plock

Uppgifter på frakt- och plockavgifter uppges på vår hemsida innan ditt eventuella köp.

4. Leverans

Vid beställning av varor via vår hemsida varierar leveranstiden beroende på produkttyp, se respektive produktsida för uppskattad leveranstid. Preliminärt leveransdatum meddelas via e-post. I de flesta fall meddelas leveranstiden av en speditör som tar kontakt med dig via telefon. Alternativt sker kontakten via sms eller e-post. Vissa av våra varor kan komma att levereras till din närmaste Service Point.

Observera att den angivna leveranstiden kan komma att avvika beroende på vart du bor i landet samt om leverantören har tillfälligt slut i lagret.

Boka inte hantverkare innan leverans har skett och du synat ditt gods. Skulle försening ske eller godset vara skadat står Byggmax inte för eventuella kompensationer för kostnader av hantverkare. Vid leveransen av dina varor måste du som kund syna ditt gods. Om det skulle vara skadat eller saknas varor ska detta anmälas. Ytterligare information om detta hittar du under punkt nr 6 och 7.

a) Avisering

Vid köp av varor som endast säljs online aviseras du via sms eller telefonsamtal. Mindre paket levereras huvudsakligen till närmsta utlämningsställe och större paket till port, grind eller garageuppfart. Utkörning sker normalt under dagtid, 08.00-17.00 vardagar. I vissa områden sker utkörning endast 08.00-14.00.Vid köp av butiksvaror levereras varorna den angivna dagen mellan kl. 8-17. För att din order ska kunna levereras måste du vara kontaktbar via telefon när transportbolaget ringer för att ge leveransinformation. Detta gäller alla för alla leverans- och betalningsmetoder.

b) Körbar väg och avlastning

För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. För palleverans med budbil, som har bakgavellift, krävs att avlastningsområdet är snöfritt och har betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck. Om sådant område saknas kan lossning ej ske och kund får då antingen själv ombesörja hemleverans eller via Byggmax köpa en ny leverans. Om detta önskas, kontakta vår kundtjänst för hjälp 0771-890089 eller kundtjanst@byggmax.se.

Byggmax erbjuder inte inbärning. Godset levereras så nära bostaden det är möjligt. Kunden ansvarar själv för att transportera godset från avlastningsplatsen och upp till lägenheten eller till bostaden. Endast en avlastningsplats ingår. Byggmax eller speditören ansvarar inte för bortforsling av emballage. 
Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Observera att vid leverans av fryskänsliga produkter är det extra viktigt att mottagaren tar emot godset och ställer in varorna i ett uppvärmt utrymme för att garantierna på varorna ska gälla.

Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår.

c) Leverans till öar

Byggmax levererar ej till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Byggmax endast leverera till närmsta kaj/hamn. Kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka.

d) Ej uthämtad beställning

Om du inte tar emot leveransen från Byggmax eller inte hämtar ut din vara vid speditörens uthämtningscentral inom 14 dagar, kommer leveransen att returneras. Du som kund är då skyldig att stå för returfrakten. Vid varor som beställs med leveransalternativet "Hämta i butik" skall varor hämtas inom 7 dagar från det att du som kund aviserats att varorna finns att hämta i butiken. Efter 7 dagar returneras varorna.

e) Leveransförseningar

Om leveransförseningar uppkommer tar vi kontakt med dig så fort som möjligt och informerar om en ny uppskattad leveranstid.

5. Transportskador eller ej komplett leverans

Eventuella skador under transporten hem till dig står Byggmax för, om du vid mottagandet av dina varor ha synat ditt gods. Om du mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad (synliga skador), skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att anteckna detta på fraktsedeln samt kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-89 00 89 eller kundtjanst@byggmax.se. Kontrollera även att antalet gods verkar stämma med din beställning och anmäl eventuell avvikelse direkt till speditör och anteckna detta på fraktsedeln. Kontakta därefter alltid Byggmax kundtjänst.

Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 7 dagar från mottagandet. Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Byggmax äganderätt till godset.

Vid transportskador skall alltid emballaget sparas för eventuell reklamation till speditören eller utbyte av vara. En produkt där det är fastställt att skadan kan hänföras till transporten ersätts kostnadsfritt av en ny vara.

6. Reklamation

Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig Byggmax att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera kunden med motsvarande belopp. Kunden returnerar det felaktiga godset till Byggmax. Vi ber dig kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-89 00 89 eller kundtjanst@byggmax.se om ni önskar att genomföra en reklamation.

Undantag från reklamationsrätten: Reklamationsrätten gäller ej på friggebodsdörrar som har målats i mörk kulör, då det är ett känt problem att om dörrar målas mörka så värms de upp så att de inte håller formen.

7. Ångerrätt/retur

Byggmax tillämpar Distans- och Hemförsäljninglagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljninglagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan eller beställning av en tjänst utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid påbörjad konsumtion av tjänst, exempelvis att hantverkare påbörjat utförandet, gäller inte ångerrätten. Ångerrätten gäller heller inte vid köp av virke eller golvprov. Du har som kund rätt att undersöka varan. Vid köp av golv får du dock endast öppna upp en golvförpackning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten till oss som ligger på mellan 300 - 600 kronor.

Ångerrätten gäller inte för sk. tillverkningsvaror, som tillverkas efter din beställning såsom stugor, dörrar, fönster samt våra garageportar. På produktsidan hittar du information om varan är en sk. tillverkningsvara. Ångerrätten gäller inte heller på öppnade toasitsar på grund av hygieniska skäl.

Observera att om virket är obehandlat och ska användas i utsatta området i till exempel bastu, vid fasadbeklädnad och vid golvläggning etc. behöver du behandla detta med lämplig produkt.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:
Meddela Byggmax kundtjänst inom 14 dagar och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Om varan som returneras är använd, förstörd eller skadad på något sätt, måste du som kund ersätta Byggmax för den värdeminskning som uppkommit. Varan ska vara komplett och helst återsändas i sin originalförpackning. Vänligen notera att retur av varor som endast kan köpas online, ej kan ske i butik, utan kontakta Byggmax kundtjänst, kundtjanst@byggmax.se, telefon 0771-89 00 89, för mer information.

Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

8. Makulering

Skulle du önska makulera din order kan detta endast göras innan godset lämnat vart lager/leverantör. Vill du makulera din order kontakta kundtjänst 0771-890089 eller kundtjanst@byggmax.se. Om er order lämnat leverantörens lager kommer ert ärende hanteras som en retur.

9. Avtal

Försäljning sker endast till myndig person över 18 år. När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Byggmax. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Om felaktigheter i leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Byggmax rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktas alltid kunden och informeras om detta. Kunden har då sin fulla rätt att antingen ändra eller annullera sin beställning.

Byggmax reserverar sig för bild- och skrivfel, felaktiga priser eller felaktig information rörande lagerstatus.
Byggmax förbehåller sig rätten att justera sådana fel och att ändra denna information när som helst.
Köp mot bakgrund av förbehållet kan hävdas ogiltigt.

10. Prisgaranti

Byggmax prisgaranti kan endast nyttjas i butik på butiksvaror (ej på varor som enbart kan köpas online). Garantin innebär att om du som kund hittar motsvarande vara till ett billigare pris hos en lokal konkurrent, så erbjuder vi dig samma pris – plus 10% av mellanskillnaden. För att prisgarantin ska gälla krävs att du visar konkurrentens aktuella pris i en prislista eller annons. Om prisgaranti önskas för onlinevaror kontaktar ni Byggmax kundtjänst. * Prislöftet gäller även varor hos våra systerbolag Buildor och Skånska Byggvaror där vi matchar priset men ej ger 10 % extra.

11. Sekretess och säkerhet

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post och telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

12. Garantier

På Byggmax e-handel gäller samma garantier som vid köp i butik.

13. Personuppgifter

I samband med dina interaktioner med Byggmax kan du komma att lämna dina personuppgifter. För mer information om hur vi hanterar dessa se vår integritetspolicy.

14. Köpvillkor för butik

Vilka köpvillkor gäller i butik?

När du handlar i någon av Byggmax butiker får du: 

  • 365 dagars öppet köp (gäller ej virke)
    Förpackningen ska finnas kvar, varan och förpackningen ska vara intakta och i säljbart skick. Webbvaror bytes ej i butik.
  • Öppet köp vid bruten förpackning.
    Förpackningen ska finnas kvar och vara intakt. Produkten och förpackningen ska vara säljbar.
  • Öppet köp även om du testat varan.
    Förpackningen ska finnas kvar och vara intakt. Produkten och förpackningen ska vara säljbar.

 

 

1. Betalning

1. Betalning

Vid beställning av varor från Byggmax e-handel har du som kund en betalningsförpliktelse. Det finns 5 betalningsalternativ:

 

a. Byggmaxkonto

Pengarna krediteras direkt efter färdigt plock på ditt kort och kommer sedan på din faktura.



b. Visa/MasterCard

Beloppet dras direkt vid din beställning. Byggmax använder 3D-secure som säkerhetsstandard. Denna standard är framtagen av VISA och Mastercard, och krypterar all information med 128-bitars SSL-kryptering. Detta garanterar att ingen kan ta del av dina uppgifter. De uppgifter du behöver ange i köpet är kortnumret, CVC-koden och kortets giltighetstid. Byggmax har en betallösning driftad av Nets. Inga kortnummer behandlas eller sparas av Byggmax.

 

c & d. Collector Faktura/Delbetala

I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar.

Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta.
En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

Obs! Vid betalning mot faktura/delbetalning måste du vara på plats personligen och kunna legitimera dig när varorna levereras. Kan du inte ta emot varorna eller legitimera dig, kommer heller inte varorna att kunna lastas av. Du blir också ersättningsskyldig för fraktkostnaden. Ett bud kan motta leveransen, om denne har både beställarens samt sin egen legitimation.

För att se fullständiga villkor för Collector Faktura/Delbetala se länkarna nedan: 

Allmänna villkor för faktura och kontokredit 
Allmänna villkor för faktura och kontokredit (Företag) 
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

e. Direktbetalning

Direktbetalning hanteras i samarbete med Nets. Direktbetalning är en funktion för direkt överflyttning av pengar mellan två konton som är anpassad för betalning av köp gjorda över Internet. Köparen kan på ett säkert sätt betala genom att beordra en överföring från sitt eget bankkonto till motsvarande bankkonto hos säljföretaget. För att köparen ska kunna utnyttja denna betalmetod måste denne vara Internetbankskund hos den specifika banken samt ha bankens elektroniska signeringsmekanism. Bankerna har olika signeringsmekanismer exempelvis har SEB en ”digipass”, Swedbank en ”dosa” osv.

2. Priser

Debiterade priser är inklusive moms. Eventuella prisförändringar efter att din beställning är gjord påverkar inte din order, utan det är köptillfällets priser som gäller. Din varukorg sparas i 30 dagar, men du är inte garanterad samma pris i 30 dagar.

3. Frakt och plock

Uppgifter på frakt- och plockavgifter uppges på vår hemsida innan ditt eventuella köp.

4. Leverans

Vid beställning av varor via vår hemsida varierar leveranstiden beroende på produkttyp, se respektive produktsida för uppskattad leveranstid. 
Preliminärt leveransdatum meddelas via e-post. 
I de flesta fall meddelas leveranstiden av en speditör som tar kontakt med dig via telefon. Alternativt sker kontakten via sms eller e-post.
Vissa av våra varor kan komma att levereras till din närmaste Service Point.
Observera att den angivna leveranstiden kan komma att avvika beroende på vart du bor i landet samt om leverantören har tillfälligt slut i lagret.
Boka inte hantverkare innan leverans har skett och du synat ditt gods. Skulle försening ske eller godset vara skadat står Byggmax inte för eventuella kompensationer för kostnader av hantverkare. 
Vid leveransen av dina varor måste du som kund syna ditt gods. Om det skulle vara skadat eller saknas varor ska detta anmälas. Ytterligare information om detta hittar du under punkt nr 6 och 7.



a) Avisering

Vid köp av varor som endast säljs online aviseras du via sms eller telefonsamtal. Mindre paket levereras huvudsakligen till närmsta utlämningsställe och större paket till port, grind eller garageuppfart. Utkörning sker normalt under dagtid, 08.00-17.00 vardagar. I vissa områden sker utkörning endast 08.00-14.00.Vid köp av butiksvaror levereras varorna den angivna dagen mellan kl. 8-17. För att din order ska kunna levereras måste du vara kontaktbar via telefon när transportbolaget ringer för att ge leveransinformation. Detta gäller alla för alla leverans- och betalningsmetoder.



b) Körbar väg och avlastning

För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. För palleverans med budbil, som har bakgavellift, krävs att avlastningsområdet är snöfritt och har betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck. Om sådant område saknas kan lossning ej ske och kund får då antingen själv ombesörja hemleverans eller via Byggmax köpa en ny leverans. Om detta önskas, kontakta vår kundtjänst för hjälp 0771-890089 eller kundtjanst@byggmax.se 
Byggmax erbjuder inte inbärning. Godset levereras så nära bostaden det är möjligt. Kunden ansvarar själv för att transportera godset från avlastningsplatsen och upp till lägenheten eller till bostaden. Endast en avlastningsplats ingår. Byggmax eller speditören ansvarar inte för bortforsling av emballage. 
Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Observera att vid leverans av fryskänsliga produkter är det extra viktigt att mottagaren tar emot godset och ställer in varorna i ett uppvärmt utrymme för att garantierna på varorna ska gälla. 
Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår.



c) Leverans till öar

Byggmax levererar ej till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Byggmax endast leverera till närmsta kaj/hamn. Kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka.



d) Ej uthämtad beställning

Om du inte tar emot leveransen från Byggmax eller inte hämtar ut din vara vid speditörens uthämtningscentral inom 14 dagar, kommer leveransen att returneras. Du som kund är då skyldig att stå för returfrakten. Vid varor som beställs med leveransalternativet "Hämta i butik" skall varor hämtas inom 7 dagar från det att du som kund aviserats att varorna finns att hämta i butiken. Efter 7 dagar returneras varorna.



e) Leveransförseningar

Om leveransförseningar uppkommer tar vi kontakt med dig så fort som möjligt och informerar om en ny uppskattad leveranstid.

5. Transportskador eller ej komplett leverans

 

Eventuella skador under transporten hem till dig står Byggmax för, om du vid mottagandet av dina varor ha synat ditt gods. Om du mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad (synliga skador), skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att anteckna detta på fraktsedeln samt kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-89 00 89 eller kundtjanst@byggmax.se . Kontrollera även att antalet gods verkar stämma med din beställning och anmäl eventuell avvikelse direkt till speditör och anteckna detta på fraktsedeln. Kontakta därefter alltid Byggmax kundtjänst. 

Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 7 dagar från mottagandet. Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Byggmax äganderätt till godset.

Vid transportskador skall alltid emballaget sparas för eventuell reklamation till speditören eller utbyte av vara. En produkt där det är fastställt att skadan kan hänföras till transporten ersätts kostnadsfritt av en ny vara.

6. Reklamation

Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig Byggmax att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera kunden med motsvarande belopp. Kunden returnerar det felaktiga godset till Byggmax. Vi ber dig kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-89 00 89 eller kundtjanst@byggmax.se om ni önskar att genomföra en reklamation.

Undantag från reklamationsrätten: Reklamationsrätten gäller ej på friggebodsdörrar som har målats i mörk kulör, då det är ett känt problem att om dörrar målas mörka så värms de upp så att de inte håller formen.

7. Ångerrätt/retur

Byggmax tillämpar Distans- och Hemförsäljninglagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljninglagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan eller beställning av en tjänst utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid påbörjad konsumtion av tjänst, exempelvis att hantverkare påbörjat utförandet, gäller inte ångerrätten. Ångerrätten gäller heller inte vid köp av virke eller golvprov. Du har som kund rätt att undersöka varan. Vid köp av golv får du dock endast öppna upp en golvförpackning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten till oss som ligger på mellan 300 - 600 kronor.

Ångerrätten gäller inte för sk. tillverkningsvaror, som tillverkas efter din beställning såsom stugor, dörrar, fönster samt våra garageportar. På produktsidan hittar du information om varan är en sk. tillverkningsvara. Ångerrätten gäller inte heller på öppnade toasitsar på grund av hygieniska skäl.

Observera att om virket är obehandlat och ska användas i utsatta området i till exempel bastu, vid fasadbeklädnad och vid golvläggning etc. behöver du behandla detta med lämplig produkt.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:
Meddela Byggmax kundtjänst inom 14 dagar och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Om varan som returneras är använd, förstörd eller skadad på något sätt, måste du som kund ersätta Byggmax för den värdeminskning som uppkommit. Varan ska vara komplett och helst återsändas i sin originalförpackning. Vänligen notera att retur av varor som endast kan köpas online, ej kan ske i butik, utan kontakta Byggmax kundtjänst, kundtjanst@byggmax.se , telefon 0771-89 00 89, för mer information.

Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

8. Makulering

Skulle du önska makulera din order kan detta endast göras innan godset lämnat vart lager/leverantör. Vill du makulera din order kontakta kundtjänst 0771-890089 eller kundtjanst@byggmax.se Om er order lämnat leverantörens lager kommer ert ärende hanteras som en retur.

9. Avtal

Försäljning sker endast till myndig person över 18 år. När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Byggmax. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Om felaktigheter i leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Byggmax rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktas alltid kunden och informeras om detta. Kunden har då sin fulla rätt att antingen ändra eller annullera sin beställning.

Byggmax reserverar sig för bild- och skrivfel, felaktiga priser eller felaktig information rörande lagerstatus. 
Byggmax förbehåller sig rätten att justera sådana fel och att ändra denna information när som helst.
Köp mot bakgrund av förbehållet kan hävdas ogiltigt.

10. Prisgaranti

Byggmax prisgaranti kan endast nyttjas i butik på butiksvaror (ej på varor som enbart kan köpas online). Garantin innebär att om du som kund hittar motsvarande vara till ett billigare pris hos en lokal konkurrent, så erbjuder vi dig samma pris – plus 10% av mellanskillnaden. För att prisgarantin ska gälla krävs att du visar konkurrentens aktuella pris i en prislista eller annons. Om prisgaranti önskas för onlinevaror kontaktar ni Byggmax kundtjänst. * Prislöftet gäller även varor hos våra systerbolag Buildor och Skånska Byggvaror där vi matchar priset men ej ger 10 % extra.

11. Sekretess och säkerhet

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post och telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

12. Garantier

På Byggmax e-handel gäller samma garantier som vid köp i butik.

13. Personuppgifter

I samband med dina interaktioner med Byggmax kan du komma att lämna dina personuppgifter. För mer information om hur vi hanterar dessa se vår integritetspolicy.

14. Köpvillkor för butik

Vilka köpvillkor gäller i butik?
När du handlar i någon av Byggmax butiker får du:

  • 365 dagars öppet köp (gäller ej virke)
    Förpackningen ska finnas kvar, varan och förpackningen ska vara intakta och i säljbart skick. Webbvaror bytes ej i butik.

  • Öppet köp vid bruten förpackning.
    Förpackningen ska finnas kvar och vara intakt. Produkten och förpackningen ska vara säljbar.
     
  • Öppet köp även om du testat varan.
    Förpackningen ska finnas kvar och vara intakt. Produkten och förpackningen ska vara säljbar.